INCYDENT (INCIDENT) - 2022/420
samolot(airplane)
Boeing -737-800
EPKT
2022-02-01
- Kategoria Statku Powietrznego
- Aircraft Category
- samolot(airplane)
- Typ Statku Powietrznego
- Aircraft Type
- Boeing -737-800
- Znaki Rozpoznawcze
- Aircraft Registration Marks
- SP-RSB
- Miejsce Zdarzenia
- Occurrence Place
- EPKT
- Data Zdarzenia
- Occurrence Date
- 2022-02-01
- Czas zdarzenia (LMT)
- Occurrence Time (LMT)
- -
- Klasyfikacja Zdarzenia
- Occurrence Class
- INCYDENT (INCIDENT)
- Operator/Użytkownik Statku Powietrznego
- Aircraft Operator/User
- Ryanair Sun
- Masa Statku Powietrznego
- MTOW
- >5700
- Poziom Obrażeń
- Injury Level
- brak (none)
- Podmiot Badający
- Investigation Authority
- PKBWL
- Status Badania
- Investigation Status
- zakończone (closed)
-
W dniu 1 lutego 2022 r. przewoźnik realizował rozkładowy rejs na trasie EDDK-EPKT. W trakcie dolotu do lotniska docelowego załoga kokpitowa zapoznała się z komunikatem ATIS , który opisywał stan operacyjny lotniska i warunki meteorologiczne. Obowiązujący komunikat z godziny 22:16 UTC informował, że podejście realizowano według systemu ILS do pasa startowego 27 (RWY) . Nawierzchnia drogi startowej była mokra w 100%, z zalegającą warstwą śniegu o grubości 2 mm. Drogi kołowania (TWY) również były w 100% pokryte mokrym śniegiem. Wiatr z kierunku 220 wiał z prędkością 15 węzłów (kt) . Widzialność w rejonie punktu przyziemienia wynosiła 2800 metrów. Pogoda charakteryzowała się intensywnymi opadami śniegu z zamgleniem. Warstwa chmur zaczynała się od pułapu 400 stóp (ft) jako zachmurzenie umiarkowane (BKN) , a następnie przechodziła w pełne zachmurzenie (OVC) na wysokości 500 stóp. W odległości około 30 m przed końcem RWY27 i przy GS 23 kt ponownie aktywował się system RAAS. Kapitan zauważył brak reakcji statku powietrznego na podjętą akcję hamowania, zwiększył nacisk na pedały i ponownie użył odwracaczy ciągu silników. Pomimo podjętego działania, statek powietrzny przekroczył światła końcowe drogi startowej z prędkością kołowania GS 11,5 kt, wpadł w poślizg i skręcił w lewo o około 45 stopni od linii środkowej RWY27. Po zatrzymaniu się, koła podwozia głównego pozostały na twardej nawierzchni (asfaltowej) a koła podwozia przedniego znajdowały się na nawierzchni miękkiej (trawiastej) w odległości około 5 m od krawędzi RWY27.
- Raport Wstępny
- Preliminary Report
- -
- Oświadczenie Tymczasowe
- Interim Statement
- -
- Raport Końcowy
- Final Report
- -
- Uchwała
- Resolution