WYPADEK (ACCIDENT) - 2022/5149

samolot (airplane)

Piper PA-28-180

Jastarnia

2022-09-04

Kategoria Statku Powietrznego
Aircraft Category
samolot (airplane)
Typ Statku Powietrznego
Aircraft Type
Piper PA-28-180
Znaki Rozpoznawcze
Aircraft Registration Marks
LN-AAC
Miejsce Zdarzenia
Occurrence Place
Jastarnia
Data Zdarzenia
Occurrence Date
2022-09-04
Czas zdarzenia (LMT)
Occurrence Time (LMT)
-
Klasyfikacja Zdarzenia
Occurrence Class
WYPADEK (ACCIDENT)
Operator/Użytkownik Statku Powietrznego
Aircraft Operator/User
Evair
Masa Statku Powietrznego
MTOW
<2250
Poziom Obrażeń
Injury Level
brak (none)
Podmiot Badający
Investigation Authority
PKBWL
Status Badania
Investigation Status
zakończone (closed)
ZALECENIA BEZPIECZEŃSTWA
SAFETY RECOMMENDATIONS

-

STRESZCZENIE
SUMMARY

W dniu 04.09.2022 r. około godziny 16:00 LMT na lotnisko w Jastarni (EPJA) przybył pilot samolotu PA-28 o znakach rejestracyjnych LN-AAC wraz z trójką pasażerów. Pilot planował wykonać przelot na lotnisko w Elblągu (EPEL). Według oświadczenia pilota, wykonał on przegląd przedlotowy samolotu i zapoznał się z komunikatem METAR dla lotniska Pruszcz Gdański (EPPR). Następnie wraz z pasażerami zajął miejsce w kabinie. Po uruchomieniu silnika wykonał jego próbę i pokołował do progu pasa 30. Po rozpoczęciu startu (w trakcie rozbiegu) samolot zbyt wolno nabierał prędkości. Oderwał się od pasa startowego w około 3/4 jego długości. Pilot utrzymywał samolot na wysokości około 4 metrów, lecąc z prędkością około 55-60 węzłów na kątach natarcia zbliżonych do krytycznych. Ponieważ na końcu pasa startowego rosną drzewa, aby uniknąć zderzenia z nimi, pilot wykonał zakręt w lewo w przecinkę między nimi. W trakcie wykonywania zakrętu samolot wyleciał nad wody Zatoki Puckiej. Ponieważ parametry lotu nie ulegały zmianie, pilot wyprowadził samolot do lotu poziomego i aby uniknąć korkociągu, oddał wolant od siebie. Wysokość lotu była mała, więc samolot wodował. Zatrzymał się na mieliźnie w miejscu o głębokość około pół metra. Po wodowaniu pilot i pasażerowie ewakuowali się o własnych siłach, następnie bezpiecznie dotarli do brzegu.

DOKUMENTY
RECORDS
Raport Wstępny
Preliminary Report
-
Oświadczenie Tymczasowe
Interim Statement
-
Raport Końcowy
Final Report
-
Uchwała
Resolution