WYPADEK (ACCIDENT) - 2024-0098

samolot ULM (ultralight airplane)

ULTRAVIA, TL-232 Condor

Nowa Różanka / Kętrzyn

2024-09-02

Kategoria Statku Powietrznego
Aircraft Category
samolot ULM (ultralight airplane)
Typ Statku Powietrznego
Aircraft Type
ULTRAVIA, TL-232 Condor
Znaki Rozpoznawcze
Aircraft Registration Marks
SP-SOBH
Miejsce Zdarzenia
Occurrence Place
Nowa Różanka / Kętrzyn
Data Zdarzenia
Occurrence Date
2024-09-02
Czas zdarzenia (LMT)
Occurrence Time (LMT)
18:02
Klasyfikacja Zdarzenia
Occurrence Class
WYPADEK (ACCIDENT)
Operator/Użytkownik Statku Powietrznego
Aircraft Operator/User
Prywatny (Private)
Masa Statku Powietrznego
MTOW
<2250
Poziom Obrażeń
Injury Level
brak (none)
Podmiot Badający
Investigation Authority
PKBWL
Status Badania
Investigation Status
zakończone (closed)
ZALECENIA BEZPIECZEŃSTWA
SAFETY RECOMMENDATIONS

-

STRESZCZENIE
SUMMARY

W dniu 2 września 2024 r., około godziny 18:001 LMT, pilot-właściciel (dalej: pilot) przybył na lądowisko w Nowej Różance z zamiarem wykonania lotu samolotem ultralekkim TL 232 Condor. Po wyhangarowaniu samolotu i wykonaniu przeglądu przedlotowego, pilot wraz z pasażerem zajęli miejsce w kabinie. Kołowanie, próba silnika oraz początkowa faza wznoszenia przebiegały standardowo. Na wysokości około 100 m AGL nastąpiło zatrzymanie pracy silnika. Pilot podjął decyzję o lądowaniu awaryjnym w terenie przygodnym. Przyziemienie z wyłączonym silnikiem na nierównym terenie skutkowało znacznym uszkodzeniem samolotu. Pilot i pasażer nie odnieśli obrażeń i opuścili samolot o własnych siłach.

DOKUMENTY
RECORDS
Raport Wstępny
Preliminary Report
-
Oświadczenie Tymczasowe
Interim Statement
-
Raport Końcowy
Final Report
-
Uchwała
Resolution