POWAŻNY INCYDENT (SERIOUS INCIDENT) - 2019/2214
samolot (airplane)
Cessna, 208 Caravan 1
Chrcynno (EPNC)
2019-06-14
- Kategoria Statku Powietrznego
 - Aircraft Category
 - samolot (airplane)
 
- Typ Statku Powietrznego
 - Aircraft Type
 - Cessna, 208 Caravan 1
 
- Znaki Rozpoznawcze
 - Aircraft Registration Marks
 - SP-WAW
 
- Miejsce Zdarzenia
 - Occurrence Place
 - Chrcynno (EPNC)
 
- Data Zdarzenia
 - Occurrence Date
 - 2019-06-14
 
- Czas zdarzenia (LMT)
 - Occurrence Time (LMT)
 - -
 
- Klasyfikacja Zdarzenia
 - Occurrence Class
 - POWAŻNY INCYDENT (SERIOUS INCIDENT)
 
- Operator/Użytkownik Statku Powietrznego
 - Aircraft Operator/User
 - Aeroklub Warszawski
 
- Masa Statku Powietrznego
 - MTOW
 - 2250-5700
 
- Poziom Obrażeń
 - Injury Level
 - lekki (minor)
 
- Podmiot Badający
 - Investigation Authority
 - PKBWL
 
- Status Badania
 - Investigation Status
 - zakończone (closed)
 
W dniu 14 czerwca 2019 r. jednoosobowa załoga samolotu Cessna C-208B Caravan o znakach rozpoznawczych SP-WAW należącego do Aeroklubu Warszawskiego wykonywała na lądowisku EPNC serię lotów na zrzut skoczków. W szóstym wylocie na pokładzie samolotu znajdowała się grupa 15 skoczków w składzie 14 osobowej formacji VFS oraz jednego skoczka wykonującego skok solo. Po osiągnięciu wysokości około 4000 m AGL grupa 11 skoczków z formacji przemieściła się jednocześnie w kierunku drzwi znajdujących się w tylnej części samolotu. Przed oddaniem skoku 7 skoczków zajęło pozycję na zewnątrz samolotu trzymając się uchwytów na kadłubie a kolejnych 4 ustawiło się w drzwiach czym doprowadzili do przesunięcia środka ciężkości w tylne położenie, które osiągnęło wartość 217.8 cali przy dopuszczalnej granicy 204.35 cali. Położenie środka ciężkości poza dopuszczalną granicą wywołało spadek stateczności podłużnej samolotu i doprowadziło do utraty kontroli w locie. Samolot wykonał obrót wzdłuż osi podłużnej przez lewe skrzydło, podczas którego grupa 9 skoczków oddzieliła się od kadłuba. Po wykonaniu obrotu samolot przeszedł w strome zniżanie i kolejnych 5 skoczków opuściło pokład. Dwóch skoczków zderzyło się z usterzeniem poziomym samolotu doprowadzając do uszkodzenia statecznika poziomego i zablokowania steru wysokości. Samolot tracił wysokość z dużą prędkością. Pilot podejmował wielokrotne próby odzyskania kontroli w locie, które zakończyły się powodzeniem dopiero na wysokości około 1000 m AGL. Po wyprowadzeniu samolotu do lotu poziomego i sprawdzeniu jego sterowności pilot wykonał lądowanie, które odbyło się bez następstw.
- Raport Wstępny
 - Preliminary Report
 
- Oświadczenie Tymczasowe
 - Interim Statement
 - -
 
- Raport Końcowy
 - Final Report
 
- Uchwała
 - Resolution