Raport końcowy PKBWL – incydent, szybowce PZL KR 03 Puchatek/SZD 50 Puchacz, lotnisko Krosno (EPKR), 5/07/2020

W dniu 5.07.2020 r. na lotnisku w Krośnie odbywały się szkolne loty szybowcowe za wyciągarką, loty samolotowe oraz skoki spadochronowe. Loty szybowcowe odbywały się z RWY3 na kierunku 29 R. Na RWY3 do lotu przygotowały się dwa szybowce Puchatek – Puchatek 1 i Puchatek 2: na południowej krawędzi Puchatek 1, na północnej Puchatek 2. Około godz. 15:18 do lotu na symulację sytuacji awaryjnych wystartował szybowiec Puchatek 1. Wyczepił się na wysokości ok. 200 m i krążąc wytracił wysokość, a załoga nie zgłaszając (drogą radiową) swoich zamiarów rozpoczął lądowanie z wiatrem.
W tym samym czasie na prostej do lądowania na bardzo małej wysokości pojawił się szybowiec Puchacz – wracający z lotu termicznego. Na ok 3 sek. przed przyziemnieniem zgłosił (drogą radiową) pozycję na prostej do lądowania. W trakcie korekty kierunku lotu, kiedy szybowiec znajdował się jeszcze w powietrzu jego prawe skrzydło dotknęło ziemi. Chwilę później przyziemnił, a pilot zmienił kierunek dobiegu zakręcając w prawo. Szybowiec zatrzymał się na północnej krawędzi pasa startowego. Zanim Puchacz zakończył dobieg, na kierunku przeciwnym po pasie startowym ze znaczną prędkością przetoczył się Puchatek 1 lądujący z wiatrem. Szybowiec ten zatrzymał się na końcu pasa startowego mijając w niewielkiej odległości kolejny szybowiec Puchatek (zwany dalej Puchatek 3) ustawiony na kierunku do startu po południowej stronie pasa startowego. W chwili kiedy Puchatek 1 kończył dobieg uczeń-pilot wracający z lotu termicznego szybowcem Pirat zgłosił prostą do lądowania. Około 30 sek. później przeleciał na niewielkiej wysokości i w niewielkiej odległości od ściąganego
z pasa startowego Puchatka 1, który lądował z wiatrem.

Przyczyna zdarzenia: Niewłaściwy nadzór kierującego lotami szybowcowymi oraz instruktorów nad lotami szkolnymi.
Czynniki sprzyjające: Nieprzestrzeganie zapisów Instrukcji Operacyjnej Lotniska Krosno – EPKR w zakresie kierującego lotami.

Raport końcowy o nr 2020/1665 z badania przedmiotowego wypadku znajduje się w następującym linku.

Najnowsze Aktualności

500 233 233

phone 24h

kontakt@pkbwl.gov.pl

Skip to content