
W dniu 28 grudnia 2022 r., podczas zniżania po locie falowym, nastąpiło niespodziewane odłączenie się części osłony kabiny od szybowca. Osłona ta uderzyła w ogon, a następnie spadła na teren miasta Bielska-Białej. Osłonę odnaleziono, nie wystąpiły szkody na ziemi. Pilot kontynuował dolot do lotniska EPBA (Bielsko-Biała/Aleksandrowice) i bezpiecznie wylądował. Nie odniósł obrażeń.
W trakcie badania PKBWL ustaliła następującą przyczynę wypadku lotniczego:
Potrącenie i odblokowanie przez pilota prawej dźwigni blokowania osłony kabiny podczas przestawiania do przodu dźwigni wypuszczania podwozia, co spowodowało powstanie szczeliny między osłoną kabiny a kadłubem.
Czynniki sprzyjające:
1) Luzy w mechanizmie blokowania osłony kabiny po jej zamknięciu i zablokowaniu.
2) Wzbudzenie drgań ruchomej części osłony kabiny, spowodowane nałożeniem się drgań generowanych przez otwarte hamulce aerodynamiczne na turbulencję powietrza otaczającego szybowiec.
3) Zmęczenie, wyziębienie i ograniczona percepcja pilota po wielogodzinnym locie na dużej wysokości.
PKBWL nie zaproponowała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Raport końcowy o nr 2022/7286 z badania niniejszego poważnego incydentu znajduje się w następującym linku.