W dniu 11.11.2022 r. pilot samolotu ultralekkiego TL-3000 „Sirius”, mając na pokładzie pasażera, wykonywał loty z lądowiska niezgłoszonego do ewidencji lądowisk ULC, położonego w okolicy Wejherowa. W dwóch pierwszych lotach pilot musiał nieplanowo lądować ze względu na wzrastające gwałtownie i ponad dopuszczalne wartości wskazania temperatury płynu w instalacji chłodzenia silnika. Pomimo sygnalizacji usterki, pilot zdecydował się na trzeci lot, połączony z odlotem od lądowiska. System kontroli silnika po raz kolejny wskazał szybki wzrost temperatury płynu chłodzącego, wobec czego pilot zawrócił do miejsca startu. Po ok. 2 minutach lotu silnik wyłączył się. Pilot awaryjnie lądował w terenie przygodnym. W wyniku twardego lądowania z trawersem samolot został poważnie uszkodzony. Zarówno pilot jak i pasażer nie odnieśli obrażeń.
Przyczyna wypadku lotniczego:
1) Nieprawidłowo wykonane lądowanie awaryjne, polegające na przyziemieniu ze zbyt dużą prędkością postępową i pionową oraz z trawersem.
2) Pierwotną przyczyną zdarzenia było wyłączenie się silnika w locie.
Czynniki sprzyjające:
1) Decyzja pilota wykonaniu kolejnego lotu, pomimo sygnalizacji przekroczenia temperatury płynu chłodzącego silnik w dwóch poprzednich lotach.
2) Lądowanie bez klap przy tylno-bocznym wietrze.
3) Miękki teren wybrany jako miejsce awaryjnego lądowania.
4) Stres pilota związany z awaryjnym lądowaniem, działanie w deficycie czasu.
5) Przekroczenie maksymalnej dopuszczalnej masy samolotu do lotu na skutek zabrania pasażera.
Komisja nie sformułowała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Raport końcowy o nr 2022/6569 z badania przedmiotowego wypadku znajduje się w następującym linku.