W dniu 21.08.2021 r na lotnisku w Lesznie odbywały się zawody szybowcowe Leszno Cup 2021. Starty szybowców do konkurencji odbywały się z drogi startowej 23. Po wyholowaniu szybowców ustawionych na starcie, w porozumieniu z kierującym lotami szybowcowymi paralotniarze wznowili swoje loty za wyciągarką. Starty paralotniarzy odbywały się z drogi kołowania A. Po kolejnym starcie i nabraniu wysokości przez paralotnię jej pilot wyczepił linę holowniczą. W tym czasie do startu przygotowywał się zespół samolot szybowiec. Po zgłoszeniu przez radio gotowości do startu do kierującego lotami szybowcowymi zespół uzyskał zgodę na start. W trakcie wznoszenia po starcie pilot samolotu holującego zauważył opadającą paralotniową linę holowniczą i żeby, o nią nie zahaczyć wykonał gwałtowny zakręt w prawo. Pilot szybowca nie zdążył powtórzyć manewru i lewym skrzydłem zahaczył o linę. Widząc co się stało, wyciągarkowy obciął linę. Pilot szybowca wyczepił się z holu, zabezpieczył prędkość i lądował na wprost na polu kukurydzy z liną owiniętą wokół szybowca. W trakcie zdarzenia nikt nie odniósł żadnych obrażeń ciała.
Przyczyna zdarzenia:
- Kolizyjne kierunki na jakich odbywały się starty szybowców i paralotni.
- Zarządzający lotniskiem nie wyznaczył jednego kierującego lotami.
- Niedostateczna obserwacja przestrzeni powietrznej przez kierującego lotami szybowcowymi w trakcie startu zespołu.
Czynniki sprzyjające:
- Niewłaściwe monitorowanie korespondencji radiowej przez osoby kierujące lotami.
- Skoncentrowanie się kierującego lotami szybowcowymi na kierowaniu ruchem
szybowców uczestniczących w zawodach, które wykonywały doloty do lotniska.
Po zakończeniu badania PKBWL nie zaproponowała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa, gdyż uznała, że działania profilaktyczne zaproponowane i zrealizowane przez zarządzającego lotniskiem zapobiegną zaistnieniu w przyszłości zdarzeń podobnych do opisanego w niniejszym raporcie.
Raport końcowy o nr 2021/3116 z badania niniejszego poważnego incydentu znajduje się w następującym linku.