Raport końcowy PKBWL – wypadek, szybowiec MDM-1M SoloFox (SP-8000) / samolot Jak 12A (SP-YWZ), lotnisko Rakowice-Czyżyny w Krakowie (EPKC), 25/06/2017

W dniu 25.06.2017 r. zespół samolot-szybowiec wystartował z lądowiska EPKC Kraków-Czyżyny w celu przebazowania szybowca na lotnisko EPKP Kraków-Pobiednik. Po starcie zespół wznosił się po prostej, z prędkością ok. 130 km/h, a po osiągnięciu wysokości 50 m odchylił tor lotu w lewo, w celu nabierania wysokości bezpośrednio w rejonie lądowiska a nie nad terenem zabudowanym. Na wysokości ok. 100 m AGL pilot samolotu zaobserwował silne wibracje, spadek mocy i nierówną pracę silnika i przekazał drogą radiową komendę do wyczepienia dla pilota szybowca. Potwierdził swoje żądanie przechylając samolot ze skrzydła na skrzydło. Następnie, zabezpieczając prędkość, pilot samolotu holującego kontynuował zakręt w lewo, ze zniżaniem do lądowiska. Pilot szybowca nie wyczepił liny holowniczej. Gdy samolot rozpoczął gwałtowne manewrowanie do awaryjnego lądowania, nastąpiło zerwanie bezpiecznika liny. Pilot szybowca, pozbawiony samolotu holującego, wykonał ciasny dowrót do pasa i podejście na dużej prędkości, lądując „z wiatrem”. Szybowiec, ze schowanym podwoziem, przyziemił na końcu pasa startowego, wypadając następnie z pasa i uderzając w drzewo. Doznał poważnych uszkodzeń strukturalnych. Pilot szybowca, pomimo braku widocznych obrażeń ciała, został przewieziony do szpitala na obserwację. Pilot samolotu, po nieudanej próbie lądowania z wiatrem (silnik pracował), przeszedł na drugi krąg i bezpiecznie wylądował na kierunku 29.

Przyczyna wypadku:
1) Chwilowa niesprawność samolotu holującego;
2) Zbyt duża prędkość szybowca względem ziemi w trakcie podejścia do lądowania.

Czynniki sprzyjające:
1) Turbulencja, duża prędkość wiatru i występowanie porywów wiatru;
2) Nieskuteczna wymiana korespondencji pomiędzy pilotem holującym a pilotem szybowca;
3) Przeszkody terenowe na każdym kierunku lądowania;
4) Niewielka wysokość na etapie planowania i wykonania manewru podejścia do lądowania przy deficycie czasu.

PKBWL po zakończeniu badania nie zaproponowała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Raport końcowy o nr 2017/1302 z badania niniejszego poważnego incydentu znajduje się w następującym linku.

Najnowsze Aktualności

500 233 233

phone 24h

kontakt@pkbwl.gov.pl

Skip to content