W dniu 15.07.2022 r. pilot szybowcowy wykonywał swój pierwszy lot na typie szybowca klasy otwartej. Starty i lądowania w tym dniu odbywały się na kierunku 290 (RWY29R), z trawiastej części lotniska w Krośnie (EPKR). Wzlot za wyciągarką na wysokość ok. 280 m AGL nastąpił o godz. 14:412. Następnie pilot, wykorzystując termikę, nabrał wysokości w kominie termicznym. Ponieważ warunki pogodowe były dobre, wykonał przelot o długości około 200 km, po trasie trójkąta (wg. zapisu w książce lotów).
Ponad 2,5-godzinny lot przebiegał spokojnie, do czasu powrotu nad lotnisko startu.
Zbliżając się do lotniska od wschodniej strony pilot poinformował drogą radiową o zamiarze wykonania niskiego przelotu nad lotniskiem. Rozpędził szybowiec w łagodnym nurkowaniu, osiągając najmniejszą wysokość w okolicy progu RWY11L. Następnie, po niewielkim naborze wysokości w prawym zakręcie, kontynuował niski lot wzdłuż zachodniej obwodnicy lotniska. Zakręt do lądowania wykonał z dużym przechyleniem, wyprowadzając szybowiec na krótką prostą do lądowania z wiatrem na RWY16. Pomimo kilkukrotnych wezwań (drogą radiową) ze strony kierującego lotami, aby wypuścił podwozie, szybowiec ze schowanym kołem twardo przyziemił. Dobieg „na brzuchu” zakończył się zatrzymaniem na kierunku lądowania. Pilot nie odniósł obrażeń, jednak szybowiec doznał poważnych uszkodzeń.
Przyczyna zdarzenia:
1. Niewłaściwe rozplanowanie manewru do lądowania oraz doprowadzenie do lądowania „z wiatrem”.
2. Prawdopodobne zacięcie mechanizmu blokowania podwozia w pozycji „schowane”.
Czynniki sprzyjające:
1. Wykonanie niskiego przelotu nad lotniskiem, bez wystarczającego zapasu prędkości.
2. Brak doświadczenia na typie szybowca.
3. Niestandardowa komunikacja radiowa podczas dolotu i przelotu nad lotniskiem.
Po zakończeniu badania Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych nie zaproponowała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Raport końcowy o nr 2022/3863 z badania niniejszego wypadku znajduje się w następującym linku.