Raport końcowy PKBWL – wypadek, wiatrakowiec AutoGyro Cavalon (SP-XCWA), lądowisko Wałczyk, 14/04/2022

W dniu zdarzenia pilot przygotował do lotu wiatrakowiec i sprawdził warunki pogodowe na lądowisku (CAVOK). Na pokładzie znajdowało się około 50 litrów paliwa. Po wykonaniu przeglądu przedlotowego pilot uruchomił silnik, a po jego rozgrzaniu przekołował do punktu oczekiwania w pobliżu progu 02 lądowiska Wałczyk. Po wykonaniu próby silnika pilot zajął drogę startową i rozpoczął procedurę startową uruchamiając prerotację wirnika. Po osiągnięciu prędkości prerotacji 240 RPM, pilot rozpoczął rozbieg. Po przejechaniu 100 metrów wiatrakowiec osiągnął prędkość 70 km/h. Po przejechaniu kolejnych 50 metrów wiatrakowiec osiągnął prędkość 87 km/h i zaczął kierować się ku lewej krawędzi drogi startowej. Przy znaczniku 200 m, wiatrakowiec osiągnął prędkość 97 km/h (nadal na ziemi) oraz wjechał na znacznik obrysu pasa 200 m przekraczając tym samym lewą krawędź drogi startowej. Przy znaczniku 250 m wiatrakowiec znajdował się poza obrysem drogi startowej, około 3 m z jej lewej strony i poruszał się z prędkością 110 km/h. Po około 275 m rozbiegu wiatrakowiec lekko uniósł się i przechylił na lewą stronę, a następnie odbił się od powierzchni ziemi przednim kołem, co spowodowało oderwanie przedniego podwozia od kadłuba. Po tym zdarzeniu i przebyciu kolejnych kilku metrów wiatrakowiec zderzył się z zagajnikiem rosnącym na lewo od drogi startowej, a następnie przewrócił się na lewą stronę i zatrzymał się w zagłębieniu terenu wypełnionym wodą o głębokości około 1 m z kołami podwozia głównego w górze. Pilot wyłączył zasilanie silnika a następnie opuścił wrak o własnych siłach doznając podczas wypadku lekkich obrażeń. Po zdarzeniu pilot zgłosił się na posterunek Policji w Wąbrzeźnie, gdzie został przebadany na zawartość alkoholu w wydychanym powietrzu z wynikiem negatywnym.
Dokładny przebieg zdarzenia został ustalony na podstawie filmu zarejestrowanego kamerą umieszczoną wewnątrz wiatrakowca biorącego udział w wypadku.

Przyczyną wypadku był błąd pilotażu polegający na nieprawidłowym ustawieniu drążka sterowego wiatrakowca w fazie rozbiegu oraz nieutrzymaniu kierunku rozbiegu.

Czynnik sprzyjający: Niewielkie doświadczenie pilota.

PKBWL nie zaproponowała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Raport końcowy o nr 2022/1650 z badania niniejszego wypadku znajduje się w następującym linku.

Najnowsze Aktualności

500 233 233

phone 24h

kontakt@pkbwl.gov.pl

Skip to content