POWAŻNY INCYDENT (SERIOUS INCIDENT) - 2019/2214
samolot (airplane)
Cessna, 208 Caravan 1
Chrcynno (EPNC)
2019-06-14
- Kategoria Statku Powietrznego
- Aircraft Category
- samolot (airplane)
- Typ Statku Powietrznego
- Aircraft Type
- Cessna, 208 Caravan 1
- Znaki Rozpoznawcze
- Aircraft Registration Marks
- SP-WAW
- Miejsce Zdarzenia
- Occurrence Place
- Chrcynno (EPNC)
- Data Zdarzenia
- Occurrence Date
- 2019-06-14
- Czas zdarzenia (LMT)
- Occurrence Time (LMT)
- -
- Klasyfikacja Zdarzenia
- Occurrence Class
- POWAŻNY INCYDENT (SERIOUS INCIDENT)
- Operator/Użytkownik Statku Powietrznego
- Aircraft Operator/User
- Masa Statku Powietrznego
- MTOW
- 2250-5700
- Poziom Obrażeń
- Injury Level
- Podmiot Badający
- Investigation Authority
- PKBWL
- Status Badania
- Investigation Status
Pilot samolotu ze skoczkami na pokładzie samolotu wystartował z lotniska w celu wykonania zrzutu skoczków, nabór wysokości odbywał się bez uwag, w końcowej fazie dolotu nad punkt zrzutu na wysokości ok. 4000m (FL 140) pilot włączył sygnalizację "1 minuta do zrzutu". Skoczkowie rozpoczęli przemieszczać się do tylnej części samolotu w kierunku drzwi. W trakcie przemieszczania się skoczków do drzwi zadziałała sygnalizacja ostrzeżenia o przeciągnięciu i chwilę później nastąpiło przeciągnięcie samolotu (obrót wokół osi poziomej). Skoczkowie opuścili samolot. W trakcie opuszczania samolotu jeden skoczek uderzył nogą w statecznik poziomy co spowodowało zaklinowanie statecznika. Samolot przeszedł w strome nurkowanie. Pilot kilkakrotnie próbował odblokować ster wysokości co udało się na wysokości ok. 1000m. W trakcie nurkowania samolot przekroczył Vne. Po wyprowadzeniu samolotu do lotu poziomego pilot sprawdził sterowanie samolotem i bezpiecznie wylądował na lotnisku. Samolot został nieznacznie uszkodzony.
- Raport Wstępny
- Preliminary Report
- Oświadczenie Tymczasowe
- Interim Statement
- -
- Raport Końcowy
- Final Report
- -
- Uchwała
- Resolution
- -