INCYDENT (INCIDENT) - 2021/0289
samolot (airplane) / samolot (airplane)
TECNAM, P2008 JC / Boeing 737-800
TMA Warszawa
2021-02-14
- Kategoria Statku Powietrznego
- Aircraft Category
- samolot (airplane) / samolot (airplane)
- Typ Statku Powietrznego
- Aircraft Type
- TECNAM, P2008 JC / Boeing 737-800
- Znaki Rozpoznawcze
- Aircraft Registration Marks
- SP-LFD / SP-RKG
- Miejsce Zdarzenia
- Occurrence Place
- TMA Warszawa
- Data Zdarzenia
- Occurrence Date
- 2021-02-14
- Czas zdarzenia (LMT)
- Occurrence Time (LMT)
- -
- Klasyfikacja Zdarzenia
- Occurrence Class
- INCYDENT (INCIDENT)
- Operator/Użytkownik Statku Powietrznego
- Aircraft Operator/User
- LOT Flight Academy / Ryanair Sun
- Masa Statku Powietrznego
- MTOW
- >5700
- Poziom Obrażeń
- Injury Level
- brak (none)
- Podmiot Badający
- Investigation Authority
- PKBWL
- Status Badania
- Investigation Status
- zakończone (closed)
-
W dniu 14 lutego 2021 r. uczeń pilot (dalej nazywany „uczeń”) wykonywał samodzielny lot szkolny według przepisów VFR z lotniska EPPT samolotem Tecnam P2008-JC oznakach rozpoznawczych SP-LFD (dalej nazywanym „Tecnam”). Ćwiczenie przewidywało wykonanie dwóch podejść przyrządowych do lotniska EPMO,w warunkach VMC. Po wlocie w przestrzeni TMA Warszawa uczeń wykonał dwa nieprecyzyjne podejścia przyrządowe do lądowania, w czasie których był wektorowany radarowo przez krl APP EPWA. Po wykonaniu drugiego podejścia uczeń wykonał konwojera i odlot na lotnisko EPPT. Wydając instrukcje odlotu praktykantka krl TWR EPMO (dalej nazywana „praktykantka”) nie podała uczniowi wysokości, do której mógł on się wznosić. Po samolocie Tecnam wystartował samolot Boeing 737-800 o znakach rozpoznawczych SP-RKG (dalej nazywany „Boeing”), który wykonywał odlot według SID LOLSI-2J. W wyniku większej prędkości samolotu Boeing odległość między samolotami zmniejszała się. Samolot Tecnam wznosząc się przekroczył wysokość2000 ft AMSL i bez zezwolenia wleciał w przestrzeń TMA Warszawa. W tym czasie krl APP EPWA wydał załodze samolotu Boeing zezwolenie na lot po prostej na punkt nawigacyjny SUBIX. Zanim załoga samolotu Boeing rozpoczęła zakręt w prawosystem PEGASUS_21 wygenerował ostrzeżenie o zagrożeniu niebezpiecznym zbliżeniem samolotów. W tym czasie praktykantka przekazała uczniowi polecenie utrzymywania wysokości 1500 ft AMSL lub poniżej. Po wykonaniu przez załogi nakazanych manewrów samoloty zaczęły oddalać się od siebie. Najmniejsza zarejestrowana odległość pozioma pomiędzy samolotami wyniosła 1,29 NM, gdy znajdowały się one w TMA Warszawa na wysokości około 2300 ft AMSL. Wymagane separacje (w przestrzeni powietrznej klasy C) wynosiły co najmniej: 5 NM w poziomie i 1000 ft w pionie. Załoga samolotu Boeing oświadczyła, że na wskaźniku systemu TCAS obserwowała samolot Tecnam, który w czasie wznoszenia zniknął ze zobrazowania. System TCAS nie wygenerował komunikatów TA lub RA.
- Raport Wstępny
- Preliminary Report
- -
- Oświadczenie Tymczasowe
- Interim Statement
- -
- Raport Końcowy
- Final Report
- Uchwała
- Resolution