WYPADEK (ACCIDENT) - 2022/2454
śmigłowiec (helicopter)
AEROSPATIALE - AS350 -B3
Jezioro Rogoźnik
2022-05-23
- Kategoria Statku Powietrznego
- Aircraft Category
- śmigłowiec (helicopter)
- Typ Statku Powietrznego
- Aircraft Type
- AEROSPATIALE - AS350 -B3
- Znaki Rozpoznawcze
- Aircraft Registration Marks
- F-HCHB
- Miejsce Zdarzenia
- Occurrence Place
- Jezioro Rogoźnik
- Data Zdarzenia
- Occurrence Date
- 2022-05-23
- Czas zdarzenia (LMT)
- Occurrence Time (LMT)
- -
- Klasyfikacja Zdarzenia
- Occurrence Class
- WYPADEK (ACCIDENT)
- Operator/Użytkownik Statku Powietrznego
- Aircraft Operator/User
- Masa Statku Powietrznego
- MTOW
- 2250-5700
- Poziom Obrażeń
- Injury Level
- Podmiot Badający
- Investigation Authority
- PKBWL
- Status Badania
- Investigation Status
W dniu 23 maja 2022 roku pilot śmigłowca Eurocopter AS 350 B3e o znakach rozpoznawczych F- HCHB rozpoczął dyżur o godzinie 10:00 w Lotniczej Bazie Leśnej (LBL) w Brynku. O godzinie 10:40 został wezwany do pierwszego pożaru. Start nastąpił o 10:44, lot trwał 23 minuty a pilot wykonał jeden zrzut wody. Około godziny 14:20 został wezwany przez Punkt Alarmowo Dyspozycyjny (PAD) Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych (RDLP) w Katowicach do drugiego lotu. Start nastąpił z Lotniczej Bazy Leśnej (LBL) w Brynku. Śmigłowiec pobierał wodę za pomocą Bambi Bucket z jeziora Rogoźnik II, położonego nieopodal miejsca pożaru. W akcji uczestniczył także drugi statek powietrzny, samolot PZL M-18 ?Dromader?, operujący z lądowiska Niegowoniczki (EPNI). Po wykonaniu 8 zrzutów, około godziny 15:00, podczas nabierania wody do kolejnego zrzutu, śmigłowiec zderzył się z powierzchnią wody i zatonął, osiadając na dnie, na głębokości ok. 2,5 m. Pilot wydostał się z kabiny o własnych siłach, nie odnosząc poważnych obrażeń ? oczekiwał na
- Raport Wstępny
- Preliminary Report
- Oświadczenie Tymczasowe
- Interim Statement
- -
- Raport Końcowy
- Final Report
- -
- Uchwała
- Resolution
- -