WYPADEK (ACCIDENT) - 2022/5876
motoparalotnia (powered paraglider)
Dudek Uniwersal 3.1 / Polini 2.50
Legnica (EPLE)
2022-10-05
- Kategoria Statku Powietrznego
- Aircraft Category
- motoparalotnia (powered paraglider)
- Typ Statku Powietrznego
- Aircraft Type
- Dudek Uniwersal 3.1 / Polini 2.50
- Znaki Rozpoznawcze
- Aircraft Registration Marks
- -
- Miejsce Zdarzenia
- Occurrence Place
- Legnica (EPLE)
- Data Zdarzenia
- Occurrence Date
- 2022-10-05
- Czas zdarzenia (LMT)
- Occurrence Time (LMT)
- -
- Klasyfikacja Zdarzenia
- Occurrence Class
- WYPADEK (ACCIDENT)
- Operator/Użytkownik Statku Powietrznego
- Aircraft Operator/User
- PRYWATNY
- Masa Statku Powietrznego
- MTOW
- <2250
- Poziom Obrażeń
- Injury Level
- śmiertelny (fatal)
- Podmiot Badający
- Investigation Authority
- PKBWL
- Status Badania
- Investigation Status
- zakończone (closed)
-
W dniu 5 października 2022 r., w godzinach popołudniowych, pilot motoparalotniowy „D” przyjechał na lądowisko w Legnicy z zamiarem wykonaniu lotu swoją paralotnią z napędem. Wraz z nim, do lotów na innym sprzęcie, przygotowywały się trzy inne osoby. Jako pierwszy wystartował najbardziej doświadczony motoparalotniarz „A”, który z powietrza przekazał drogą radiową meldunek o warunkach meteorologicznych: korzystnych – w jego ocenie – do wykonywania lotów. W kolejności, swoje starty wykonali piloci „B” i „C”. Ok. godz. 17.452, jako ostatni, wystartował pilot „D”. Wszystkie starty odbywały się w kierunku południowym, z trawistej części lądowiska w Legnicy. Piloci „B”, „C” oraz „A” powrócili i wylądowali bezpiecznie na lądowisku. Zaniepokojeni przedłużającą się nieobecnością pilota „D”, bezskutecznie wywoływali go drogą radiową oraz dzwonili na jego numer telefonu. Jak ustalono w trakcie badania, lot pilota „D”, w okolicach miasta Legnica, trwał ok. 30 minut. Znajdując się w odległości 1,5 km od miejsca startu i lecąc „pod wiatr”3, pilot wprowadził motoparalotnię w lewy zakręt. Po wykonaniu półtora ciasnego okrążenia, w trakcie zakrętu z wiatrem, nastąpiło nagłe sfalowanie fragmentu skrzydła. Zestaw przyspieszył obrót, przechodząc w lewą spiralę upadkową i wykonując co najmniej dwa kolejne obroty. W tej konfiguracji, ok. godz. 18.15, motoparalotnia zderzyła się z ziemią. O godz. 18.20 pilot „A”, przebywający na lądowisku, otrzymał informację telefoniczną o wypadku motoparalotni pilotowanej przez „D”.
- Raport Wstępny
- Preliminary Report
- -
- Oświadczenie Tymczasowe
- Interim Statement
- -
- Raport Końcowy
- Final Report
- Uchwała
- Resolution