Raport końcowy PKBWL – wypadek, samolot Diamond DA42 (SP-TRL), lotnisko Warszawa-Modlin (EPMO), 29/09/2022

W dniu 19.08.2021 r. o godzinie 16:251 załoga w składzie pilot-instruktor i pilot-uczeń wykonali przelot z lotniska Babice (EPBC) na lotnisko Modlin (EPMO) w celu wykonania lotów szkolnych w ramach szkolenia do uprawnienia na samoloty wielosilnikowe ? MEP(L). Szkolenie odbywało się zgodnie z zatwierdzonym przez ULC programem szkolenia do uprawnienia na samoloty wielosilnikowe MEP(L). Załoga wykonała 11 kręgów nadlotniskowych, które przebiegały bez następstw. W trakcie 12 lotu, po lądowaniu załoga zatrzymała samolot na pasie i po około 2 minutach wykonała ponowny start. W trakcie wznoszenia, na wysokości 500 ft, instruktor zasymulował awarię zespołu napędowego po starcie. Uczeń-pilot zabezpieczył prędkość samolotu pochylając maskę i wykonał lądowanie na wprost na pasie 26. Samolot przyziemił z dużą prędkością opadania w wyniku czego doszło do poważnych uszkodzeń samolotu.

Przyczyna wypadku:
1) Niezgodna z programem szkolenia realizacja elementów ćwiczenia nr 6 polegająca na symulacji awarii obu silników po starcie w fazie wznoszenia.
2) Niewystarczająca wysokość lotu w momencie rozpoczęcia symulacji awarii silników po starcie w fazie wznoszenia.


Czynnik sprzyjający: Niewłaściwa ocena wysokości przed rozpoczęciem symulacji awarii silników po starcie w fazie wznoszenia.

Po zakończeniu badania Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych nie zaproponowała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Raport końcowy o nr 2021/3056 z badania przedmiotowego incydentu znajduje się w następującym linku.

Najnowsze Aktualności

500 233 233

phone 24h

kontakt@pkbwl.gov.pl

Skip to content