WYPADEK (ACCIDENT) - 2023-0035

samolot ULM (ultralight airplane)

Siemens Schuckert D-1

Sławsko / Sławno

2023-06-28

Kategoria Statku Powietrznego
Aircraft Category
samolot ULM (ultralight airplane)
Typ Statku Powietrznego
Aircraft Type
Siemens Schuckert D-1
Znaki Rozpoznawcze
Aircraft Registration Marks
SP-SYAN
Miejsce Zdarzenia
Occurrence Place
Sławsko / Sławno
Data Zdarzenia
Occurrence Date
2023-06-28
Czas zdarzenia (LMT)
Occurrence Time (LMT)
18:00
Klasyfikacja Zdarzenia
Occurrence Class
WYPADEK (ACCIDENT)
Operator/Użytkownik Statku Powietrznego
Aircraft Operator/User
Prywatny (Private)
Masa Statku Powietrznego
MTOW
<2250
Poziom Obrażeń
Injury Level
śmiertelny (fatal)
Podmiot Badający
Investigation Authority
PKBWL
Status Badania
Investigation Status
zakończone (closed)
ZALECENIA BEZPIECZEŃSTWA
SAFETY RECOMMENDATIONS

-

STRESZCZENIE
SUMMARY

W dniu 28 czerwca 2023 r. na lądowisku w Sławnie, pilot zaplanował wykonanie dwóch kręgów nadlotniskowych na replice samolotu Siemens Schuckert D-1. Miały to być pierwsze loty tego pilota na tym samolocie po wykonaniu przeglądu technicznego oraz dwóch lotów próbnych przez uprawnioną osobę, która dopuściła samolot do dalszych lotów. Lot odbywał się w obecności właściciela samolotu, który w chwili zdarzenia siedział w samochodzie i go obserwował. Pilot zaplanował po pierwszym kręgu wykonanie podejścia do lądowania i niski przelot nad pasem, natomiast po drugim – lądowanie. Po wykonaniu pierwszego kręgu i niskim przelocie, pilot wprowadził samolot w lewy zakręt, po którym właściciel samolotu utracił z nim kontakt wzrokowy. Około 30 min po starcie, właściciel samolotu stwierdził, że pilot prawdopodobnie odleciał gdzieś dalej od lądowiska. W związku z tym zadzwonił do pracownika ochrony, pytając, czy nie widział, w jakim kierunku odleciał samolot. Pracownik ochrony stwierdził, że w kierunku Ustki. Gdy po upływie około godziny od startu nie było żadnych wieści o samolocie, brat właściciela samolotu (który przybył na lądowisko) powiadomił policję o zaginięciu samolotu. Poszukiwania samolotu początkowo prowadzono na kierunku Ustki. Położenie samolotu ustalono korzystając z aplikacji „Znajdź mój telefon”. Rozbity samolot odnaleziono około północy, w obrębie kręgu nadlotniskowego, w okolicy drugiego zakrętu. Wrak samolotu znajdował się między wysokimi drzewami, które zostały nieznacznie uszkodzone. Uszkodzenia samolotu oraz brak śladów dobiegu świadczą o tym, że samolot spadał praktycznie pionowo, a zderzenie z ziemią nastąpiło z pochyleniem pod kątem około 70°. Pierwszy z ziemią zderzył się przód samolotu, a następnie lewe skrzydło. Kadłub przełamał się za kabiną pilota, a ogon odchylił się w lewą stronę, co wskazuje na to, że zderzenie z ziemią nastąpiło bez rotacji. Nie stwierdzono, aby jakikolwiek element samolotu oddzielił się od niego przed zderzeniem z ziemią. Pilot poniósł śmierć na miejscu wypadku w skutek rozległych ciężkich uszkodzeń ciała.

DOKUMENTY
RECORDS
Raport Wstępny
Preliminary Report
Oświadczenie Tymczasowe
Interim Statement
-
Raport Końcowy
Final Report
Uchwała
Resolution