WYPADEK (ACCIDENT) - 2023-0035
samolot ULM (ultralight airplane)
Siemens Schuckert D-1
Sławsko / Sławno
2023-06-28
- Kategoria Statku Powietrznego
- Aircraft Category
- samolot ULM (ultralight airplane)
- Typ Statku Powietrznego
- Aircraft Type
- Siemens Schuckert D-1
- Znaki Rozpoznawcze
- Aircraft Registration Marks
- SP-SYAN
- Miejsce Zdarzenia
- Occurrence Place
- Sławsko / Sławno
- Data Zdarzenia
- Occurrence Date
- 2023-06-28
- Czas zdarzenia (LMT)
- Occurrence Time (LMT)
- 18:00
- Klasyfikacja Zdarzenia
- Occurrence Class
- WYPADEK (ACCIDENT)
- Operator/Użytkownik Statku Powietrznego
- Aircraft Operator/User
- Prywatny (Private)
- Masa Statku Powietrznego
- MTOW
- <2250
- Poziom Obrażeń
- Injury Level
- śmiertelny (fatal)
- Podmiot Badający
- Investigation Authority
- PKBWL
- Status Badania
- Investigation Status
- zakończone (closed)
-
W dniu 28 czerwca 2023 r. na lądowisku w Sławnie, pilot zaplanował wykonanie dwóch kręgów nadlotniskowych na replice samolotu Siemens Schuckert D-1. Miały to być pierwsze loty tego pilota na tym samolocie po wykonaniu przeglądu technicznego oraz dwóch lotów próbnych przez uprawnioną osobę, która dopuściła samolot do dalszych lotów. Lot odbywał się w obecności właściciela samolotu, który w chwili zdarzenia siedział w samochodzie i go obserwował. Pilot zaplanował po pierwszym kręgu wykonanie podejścia do lądowania i niski przelot nad pasem, natomiast po drugim – lądowanie. Po wykonaniu pierwszego kręgu i niskim przelocie, pilot wprowadził samolot w lewy zakręt, po którym właściciel samolotu utracił z nim kontakt wzrokowy. Około 30 min po starcie, właściciel samolotu stwierdził, że pilot prawdopodobnie odleciał gdzieś dalej od lądowiska. W związku z tym zadzwonił do pracownika ochrony, pytając, czy nie widział, w jakim kierunku odleciał samolot. Pracownik ochrony stwierdził, że w kierunku Ustki. Gdy po upływie około godziny od startu nie było żadnych wieści o samolocie, brat właściciela samolotu (który przybył na lądowisko) powiadomił policję o zaginięciu samolotu. Poszukiwania samolotu początkowo prowadzono na kierunku Ustki. Położenie samolotu ustalono korzystając z aplikacji „Znajdź mój telefon”. Rozbity samolot odnaleziono około północy, w obrębie kręgu nadlotniskowego, w okolicy drugiego zakrętu. Wrak samolotu znajdował się między wysokimi drzewami, które zostały nieznacznie uszkodzone. Uszkodzenia samolotu oraz brak śladów dobiegu świadczą o tym, że samolot spadał praktycznie pionowo, a zderzenie z ziemią nastąpiło z pochyleniem pod kątem około 70°. Pierwszy z ziemią zderzył się przód samolotu, a następnie lewe skrzydło. Kadłub przełamał się za kabiną pilota, a ogon odchylił się w lewą stronę, co wskazuje na to, że zderzenie z ziemią nastąpiło bez rotacji. Nie stwierdzono, aby jakikolwiek element samolotu oddzielił się od niego przed zderzeniem z ziemią. Pilot poniósł śmierć na miejscu wypadku w skutek rozległych ciężkich uszkodzeń ciała.
- Raport Wstępny
- Preliminary Report
- Oświadczenie Tymczasowe
- Interim Statement
- -
- Raport Końcowy
- Final Report
- Uchwała
- Resolution