Zakończone badania PKBWL – sierpień 2023

Nr PKBWL/Statek powietrzny
Klasa
Przyczyna/-y
RK/Uchwała
2019/3499 De Havilland DHC8-400; Boeing 737 800
I
Zbyt wczesne wydanie zezwolenia dalszego wznoszenia samolotu B738.
2019/3602 Ikarus C42
I
Niewłaściwe przygotowanie załogi do wykonania lotu z widocznością w FIR Warszawa i prowadzenia korespondencji radiowej w języku angielskim.
2022/6333 Piper PA28/Śmigłowiec Sikorsky S-70
I
Wysunięcie prawego przewodu blokującego system wyczepiający na skutek wyrwania węża zabezpieczającego.
2023-0021 SZD 48-3 Jantar Std. 3
W
1) Wlot szybowca nad miasto na wysokości, która nie dawała możliwości dolotu do lotniska, 2) Kontynuowanie lotu do lotniska, nad obszarem miejskim, w warunkach względnie silnego wiatru czołowego oraz obszarów duszeń, co istotnie ograniczało zasięg lotu, 3) Błędne zadeklarowanie punktu docelowego w komputerze pokładowym (dolotowym) oraz bezkrytyczne stosowanie się do wskazań komputera, 4) Ustawienie krążka MacCready na wariometrze oraz wartości średniego wznoszenia w komputerze pokładowym na wartości odbiegające od warunków lotu dla osiągnięcia maksymalnego zasięgu, 5) Niezastosowanie się do przepisu nakazującego wybór pola do lądowania z wysokości 500 m 6) Poszukiwanie miejsca do lądowania od wysokości zaledwie 250 m.
2023-0028 GROB G 102 Astir CS D-7375
PI
Przyczyną zdarzenia był błąd w technice pilotażu, polegający na nieprawidłowej obsłudze hamulców aerodynamicznych podczas zniżania do lądowania.
2023-0030 Cessna C 182L Skyline D-EDYP
W
Bezpośrednią przyczyną wyłączenia się silnika w locie był brak paliwa. Przyczyną wypadku (zderzenia z przeszkodami na ziemi) było niezorientowanie się pilota, że silnik w trakcie zniżania przestał pracować (a śmigło jedynie wiatrakowało) oraz nieprawidłowo wykonane, zbyt niskie i płaskie podejście do lądowania, uniemożliwiające dolot do lotniska lotem szybowym.
2023-0046 samolot Cessna Grand Caravan 208B
W
Nie została określona na tym etapie badania (raport wstępny).
2023-0053 MDM-1 Fox
W
Nie została określona na tym etapie badania (raport wstępny).

I – incydent        PI – poważny incydent       W – wypadek

Najnowsze Aktualności

500 233 233

phone 24h

kontakt@pkbwl.gov.pl

Przejdź do treści