Zakończone badania PKBWL – sierpień 2023

Nr PKBWL/Statek powietrzny Klasa Przyczyna/-y RK/Uchwała
2019/3499


De Havilland DHC8-400;
Boeing 737
800

I Zbyt wczesne wydanie zezwolenia dalszego wznoszenia samolotu B738.

2019-3499


2019/3602


Ikarus C42

I Niewłaściwe przygotowanie załogi do wykonania lotu z widocznością w FIR Warszawa


i prowadzenia korespondencji radiowej w języku angielskim.

2019-3602


2022/6333


Piper PA28/Śmigłowiec Sikorsky
S-70

I Wysunięcie prawego przewodu blokującego system wyczepiający na skutek wyrwania węża zabezpieczającego.

2022-6333


2023-0021


SZD 48-3 Jantar Std. 3

W 1) Wlot szybowca nad miasto na wysokości, która nie dawała możliwości dolotu do lotniska,


2) Kontynuowanie lotu do lotniska, nad obszarem miejskim, w warunkach względnie silnego wiatru czołowego oraz obszarów duszeń, co istotnie ograniczało zasięg lotu,


3) Błędne zadeklarowanie punktu docelowego w komputerze pokładowym (dolotowym) oraz bezkrytyczne stosowanie się do wskazań komputera,


4) Ustawienie krążka MacCready na wariometrze oraz wartości średniego wznoszenia w komputerze pokładowym na wartości odbiegające od warunków lotu dla osiągnięcia maksymalnego zasięgu,


5) Niezastosowanie się do przepisu nakazującego wybór pola do lądowania z wysokości 500 m


6) Poszukiwanie miejsca do lądowania od wysokości zaledwie 250 m.

2023-0021


2023-0028


GROB G 102 Astir CS D-7375

PI Przyczyną zdarzenia był błąd w technice pilotażu, polegający na nieprawidłowej obsłudze hamulców aerodynamicznych podczas zniżania do lądowania.

2023-0028


2023-0030


Cessna C 182L Skyline D-EDYP

W Bezpośrednią przyczyną wyłączenia się silnika w locie był brak paliwa.
Przyczyną wypadku (zderzenia z przeszkodami na ziemi) było niezorientowanie się pilota, że silnik w trakcie zniżania przestał pracować (a śmigło jedynie wiatrakowało) oraz nieprawidłowo wykonane, zbyt niskie i płaskie podejście do lądowania, uniemożliwiające dolot do lotniska lotem szybowym.

2023-0030


2023-0046


samolot
Cessna Grand
Caravan 208B

W Nie została określona na tym etapie badania (raport wstępny).

2023-0046


2023-0053


MDM-1 Fox

W Nie została określona na tym etapie badania (raport wstępny).

2023-0053


I – incydent        PI – poważny incydent       W – wypadek

Najnowsze Aktualności

500 233 233

phone 24h

kontakt@pkbwl.gov.pl

Skip to content