Przedstawiamy poniżej wykaz zakończonych badań PKBWL w grudniu 2022 roku. Wszystkie raporty końcowe i uchwały z przedstawionych badań można odnaleźć w zakładce Badane zdarzenia.
NR BADANIA/ STATEK POWIETRZNY | KLASA* | PRZYCZYNA | DZIAŁANIA NAPRAWCZE/ PROFILAKTYCZNE | ZALECENIA | UWAGI |
2016/540 Samolot Tecnam P2002-JF | W | Najbardziej prawdopodobną przyczyną wypadku było niezamierzone wejście w korkociąg podczas treningu wyprowadzania z przeciągnięcia, prowadzące do utraty kontroli nad samolotem. | Nie zaproponowano. | Nie zaproponowano. | Nie wymaga dalszych działań. |
2018/498 Samolot, Airbus A-330-200 | I | 1) Opóźnienie odlotu o 2 h. i 50 min. w stosunku do pierwotnego planu. 2) Start z minimalnym zapasem paliwa wymaganym do wykonania lotu. 3) Zmiana warunków meteorologicznych na trasie przelotu powodująca zwiększone zużycie paliwa. 4) Zmiana warunków meteorologicznych na lotnisku docelowym, skutkująca opóźnieniem lądowania. 5) Brak odpowiedzi na zapytanie kontrolera o endurance i niejasne odpowiedzi na inne pytania. 6) Różnica czasu między lotniskiem startu a lotniskiem lądowania (6 godzin) oraz długi czas lotu (ponad 10 godzin). 7) Zdarzenie zaistniało w końcowej fazie długiego lotu, gdy załoga prawdopodobnie odczuwała zmęczenie, a jej percepcja mogła być ograniczona. 8) Działanie załogi pod presją czasu ze względu na mały zapas paliwa. 9) Chęć wylądowania na lotnisku docelowym, aby uniknąć lotu na lotnisko zapasowe. | Skierowane do linii lotniczej Air Transat, które zostały wdrożone. | Nie zaproponowano. | Nie wymaga dalszych działań. |
2020/905 Samolot, Aero AT-3 R100 | I | Niezgłoszenie się pilota samolotu SP-CLG na częstotliwości FIS po opuszczeniu Strefy Ruchu Lotniskowego (ATZ) Mielec. | Nie zaproponowano. | Nie określono. | Nie wymaga dalszych działań. |
2020/1555 Śmigłowiec ultralekki Phoenix UH-22 | W | Nie ustalono. | Nie zaproponowano. | Zalecenia dla Prezesa ULC: 2020/1555/1, 2020/1555/2, 2020/1555/3 | Odstąpienie od badania na podstawie art. art. 135 pkt. 6 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze . 1) SP w chwili zdarzenia był używany przez osobę nieuprawnioną. 2) SP został zbudowany i był użytkowany niezgodnie z obowiązującymi przepisami. |
2020/2283 Paralotnia Mac Para Progress 2-33 | W | Utrata świadomości sytuacyjnej ucznia-pilota. | Akceptacja działań profilaktycznych wykonanych przez podmiot badający. | Nie określono. | Nie wymaga dalszych działań. |
2020/3923 Samolot, Boeing 777 | I | Nieuzasadnione opuszczenie stanowiska operacyjnego przez jedynego kontrolera w organie Kontroli Zbliżania. | Nie sformułowano. | Nie określono. | Nie wymaga dalszych działań. |
2021/845 Samolot, Diamond DA20-C1 | I | Nieprawidłowe poprawianie błędu odbicia się samolotu od pasa w trakcie lądowania. | Nie zaproponowano. | Nie określono. | Nie wymaga dalszych działań. |
2021/1052 Samolot, EV-97 Eurostar SL | W | Nieopanowanie sterowania samolotu podczas rozbiegu oraz brak decyzji o przerwaniu startu po utracie kierunku podczas rozbiegu. | Nie zaproponowano. | Nie określono. | Nie wymaga dalszych działań. |
2021/1202 Samolot, Cessna 152 | I | Kontynuowanie lądowania przy zajętej drodze startowej. | Nie zaproponowano. | Nie określono. | Nie wymaga dalszych działań. |
2021/3572 Spadochron Sabre 170 | W | Komisja nie ustaliła jednoznacznej przyczyny wypadku. | Akceptacja działań profilaktycznych wykonanych przez organizatora skoków. | Nie określono. | Nie wymaga dalszych działań. |
2021/4355 Samolot, Cessna 150 H | PI | Wykonywanie holowanych lotów paralotniowych be wyłożonych wymaganych znaków oraz niezauważenie przez załogę SP-KAY prowadzenia operacji lotniczych na lądowisku EPWE. | Akceptacja działań profilaktycznych wykonanych przez podmiot badający. | Nie określono. | Nie wymaga dalszych działań. |
2022/1940 Samolot, Bombardier Q400 | I | Nieprawidłowa praca czujnika zbliżeniowego lewego podwozia głównego skutkująca błędem PSEU. | Akceptacja działań profilaktycznych wykonanych przez podmiot badający. | Nie określono. | Nie wymaga dalszych działań. |
2022/3863 Szybowiec, SZD-38A Jantar 1 | W | Niewłaściwe rozplanowanie manewru do lądowania (wykonanego z wiatrem) oraz prawdopodobne zacięcie mechanizmu blokowania podwozia. | Nie zaproponowano. | Nie określono. | Nie wymaga dalszych działań. |
2022/4974 Szybowiec, SZD-9 bis „ Bocian 1E” | PI | Prawdopodobnie brak sprawdzenia zablokowania tylnej osłony kabiny bezpośrednio przed startem szybowca. | Akceptacja działań profilaktycznych wykonanych przez użytkownika SP. | Nie określono. | Nie wymaga dalszych działań. |
2022/5226 Samolot, Tecnam P2008-JC / samolot, Cessna 172M | I | Wykonanie niestandardowego wlotu samolotu Tecnam w rejon kręgu nadlotniskowego około 300 ft powyżej jego wysokości. | Akceptacja działań profilaktycznych wykonanych przez podmiot badający. | Nie określono. | Nie wymaga dalszych działań. |
2022/5876 Sotoparalotnia | W | Błąd w technice pilotażu polegający na nieopanowaniu sterowania w zakręcie i braku umiejętności wyprowadzenia ze spirali. | Nie zaproponowano. | Nie określono. | Nie wymaga dalszych działań. |
2022/6070 Szybowiec, SZD-50-3 „Puchacz” | W | Postępujące pękanie osi zawieszenia pedałów steru kierunku (zmęczenie materiału), prowadzące do wyłamania osi i odpadnięcia pedału od konsoli. | Nie zaproponowano. | Nie określono. | Nie wymaga dalszych działań. |