Zakończone badania PKBWL – Grudzień 2022 r.

Przedstawiamy poniżej wykaz zakończonych badań PKBWL w grudniu 2022 roku. Wszystkie raporty końcowe i uchwały z przedstawionych badań można odnaleźć w zakładce Badane zdarzenia.

NR BADANIA/ STATEK POWIETRZNYKLASA* PRZYCZYNADZIAŁANIA
NAPRAWCZE/
PROFILAKTYCZNE
ZALECENIA UWAGI
2016/540 Samolot Tecnam P2002-JFWNajbardziej prawdopodobną przyczyną wypadku było niezamierzone wejście w korkociąg podczas treningu wyprowadzania z przeciągnięcia, prowadzące do utraty kontroli nad samolotem.Nie zaproponowano.Nie zaproponowano.Nie wymaga dalszych działań.
2018/498 Samolot, Airbus A-330-200I1) Opóźnienie odlotu o 2 h. i 50 min. w stosunku do pierwotnego planu.
2) Start z minimalnym zapasem paliwa wymaganym do wykonania lotu.
3) Zmiana warunków meteorologicznych na trasie przelotu powodująca zwiększone zużycie paliwa.
4) Zmiana warunków meteorologicznych na lotnisku docelowym, skutkująca opóźnieniem lądowania.
5) Brak odpowiedzi na zapytanie kontrolera o endurance i niejasne odpowiedzi na inne pytania.
6) Różnica czasu między lotniskiem startu a lotniskiem lądowania (6 godzin) oraz długi czas lotu (ponad 10 godzin).
7) Zdarzenie zaistniało w końcowej fazie długiego lotu, gdy załoga prawdopodobnie odczuwała zmęczenie, a jej percepcja mogła być ograniczona.
8) Działanie załogi pod presją czasu ze względu na mały zapas paliwa.
9) Chęć wylądowania na lotnisku docelowym, aby uniknąć lotu na lotnisko zapasowe.
Skierowane do linii lotniczej Air Transat, które zostały wdrożone.Nie zaproponowano.Nie wymaga dalszych działań.
2020/905 Samolot, Aero AT-3 R100INiezgłoszenie się pilota samolotu SP-CLG na częstotliwości FIS po opuszczeniu Strefy Ruchu Lotniskowego (ATZ) Mielec.Nie zaproponowano.Nie określono.Nie wymaga dalszych działań.
2020/1555 Śmigłowiec ultralekki Phoenix UH-22WNie ustalono.Nie zaproponowano.Zalecenia dla Prezesa ULC: 2020/1555/1, 2020/1555/2, 2020/1555/3    Odstąpienie od badania na podstawie art.  art. 135 pkt. 6 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze .
1) SP w chwili zdarzenia był używany przez osobę nieuprawnioną. 2) SP został zbudowany i był użytkowany niezgodnie z obowiązującymi przepisami.
2020/2283 Paralotnia Mac Para Progress 2-33WUtrata świadomości sytuacyjnej ucznia-pilota.Akceptacja działań profilaktycznych wykonanych przez podmiot badający.Nie określono.Nie wymaga dalszych działań.
2020/3923 Samolot, Boeing 777INieuzasadnione opuszczenie stanowiska operacyjnego przez jedynego kontrolera w organie Kontroli Zbliżania.Nie sformułowano.Nie określono.Nie wymaga dalszych działań.
2021/845 Samolot, Diamond DA20-C1INieprawidłowe poprawianie błędu odbicia się samolotu od pasa w trakcie lądowania.Nie zaproponowano.Nie określono.Nie wymaga dalszych działań.
2021/1052 Samolot, EV-97 Eurostar SLWNieopanowanie sterowania samolotu podczas rozbiegu oraz brak decyzji o przerwaniu startu po utracie kierunku podczas rozbiegu.Nie zaproponowano.Nie określono.Nie wymaga dalszych działań.
2021/1202 Samolot, Cessna 152IKontynuowanie lądowania przy zajętej drodze startowej.Nie zaproponowano.Nie określono.Nie wymaga dalszych działań.
2021/3572 Spadochron Sabre 170WKomisja nie ustaliła jednoznacznej przyczyny wypadku.Akceptacja działań profilaktycznych wykonanych przez organizatora skoków.Nie określono.Nie wymaga dalszych działań.
2021/4355 Samolot, Cessna 150 HPIWykonywanie holowanych lotów paralotniowych be wyłożonych wymaganych znaków oraz niezauważenie przez załogę SP-KAY prowadzenia operacji lotniczych na lądowisku EPWE.Akceptacja działań profilaktycznych wykonanych przez podmiot badający.Nie określono.Nie wymaga dalszych działań.
2022/1940 Samolot, Bombardier Q400INieprawidłowa praca czujnika zbliżeniowego lewego podwozia głównego skutkująca błędem PSEU.Akceptacja działań profilaktycznych wykonanych przez podmiot badający.Nie określono.Nie wymaga dalszych działań.
2022/3863 Szybowiec, SZD-38A Jantar 1WNiewłaściwe rozplanowanie manewru do lądowania (wykonanego z wiatrem) oraz prawdopodobne zacięcie mechanizmu blokowania podwozia.Nie zaproponowano.Nie określono.Nie wymaga dalszych działań.
2022/4974 Szybowiec, SZD-9 bis „ Bocian 1E”PIPrawdopodobnie brak sprawdzenia zablokowania tylnej osłony kabiny bezpośrednio przed startem szybowca.Akceptacja działań profilaktycznych wykonanych przez użytkownika SP.Nie określono.Nie wymaga dalszych działań.
2022/5226 Samolot, Tecnam P2008-JC / samolot, Cessna 172MIWykonanie niestandardowego wlotu samolotu Tecnam w rejon kręgu nadlotniskowego około 300 ft powyżej jego wysokości.Akceptacja działań profilaktycznych wykonanych przez podmiot badający.Nie określono.Nie wymaga dalszych działań.
2022/5876 SotoparalotniaWBłąd w technice pilotażu polegający na nieopanowaniu sterowania w zakręcie i braku umiejętności wyprowadzenia ze spirali.Nie zaproponowano.Nie określono.Nie wymaga dalszych działań.
2022/6070 Szybowiec, SZD-50-3 „Puchacz”WPostępujące pękanie osi zawieszenia pedałów steru kierunku (zmęczenie materiału), prowadzące do wyłamania osi i odpadnięcia pedału od konsoli.Nie zaproponowano.Nie określono.Nie wymaga dalszych działań.
*W – Wypadek, PI – Poważny Incydent, I – Incydent, SP – statek powietrzny

Najnowsze Aktualności

500 233 233

phone 24h

kontakt@pkbwl.gov.pl

Skip to content