Przedstawiamy poniżej wykaz zakończonych badań PKBWL w styczniu 2023 roku. Wszystkie raporty końcowe i uchwały z przedstawionych badań można odnaleźć w zakładce Rejestr zdarzeń.
Nr/Statek powietrzny | Klasa | Przyczyna | Działania naprawcze/profilkatyczne | Zalecenia | Uwagi |
---|---|---|---|---|---|
2020/2872 spadochron tandemowy Sigma II 340 | W | 1. Błąd pilota tandemu – zła ocena sprawności spadochronu po otwarciu. 2. Lądowanie z tylno-bocznym wiatrem, z dużą prędkością względem ziemi i prawdopodobnie w konfiguracji przeciągnięcia skrzydła. | Nie zaproponowano. | Nie określono. | Nie wymaga dalszych działań. |
2021/1501 samoloty: Cessna 152; AERO-AT3-R100 | I | Niewłaściwa analiza sytuacji ruchowej w kręgu nadlotniskowym. | Akceptacja działań profilaktycznych wykonanych przez podmiot badający. | Nie określono. | Nie wymaga dalszych działań. |
2021/3594 samolot, Boeing 737-400-42C | I | Spadek ciśnienia w kabinie był spowodowany awarią panelu sterowania tym ciśnieniem w kabinie. | Akceptacja działań profilaktycznych wykonanych przez podmiot badający. | Nie określono. | Nie wymaga dalszych działań. |
2022/2075 motoparalotnia i samolot Tecnam P2008-JC | I | Niewłaściwa obserwacja przestrzeni powietrznej przez pilota motoparalotni w rejonie lotniska. | Akceptacja działań profilaktycznych wykonanych przez podmiot badający. | Nie określono. | Nie wymaga dalszych działań. |
2022/2657 samolot, Piper Pa-28-140 | I | Nieprawidłowe zarządzanie paliwem. | Akceptacja działań profilaktycznych wykonanych przez podmiot badający. | Nie określono. | Nie wymaga dalszych działań. |
2022/3446 samoloty: Airbus A321, De Havilland DHC8-400 | I | Przyczyną zbliżenia samolotów była chwilowa utrata świadomości sytuacyjnej przez kontrolera APP. | Nie zaproponowano. | Nie określono. | Nie wymaga dalszych działań. |
2022/4349 samolot Tecnam P2006T | I | 1. Nie-wypuszczenie podwozia przed lądowaniem. 2. Brak wystarczającego nadzoru ze strony instruktora. | Akceptacja działań profilaktycznych wykonanych przez organizatora skoków. | Nie określono. | Nie wymaga dalszych działań. |
2022/4706 szybowiec, SZD-9 bis „Bocian 1E” | PI | Zniżanie się szybowca w miejscu nieprzewidzianym do wykonywania podejścia do lądowania, do wysokości niezapewniającej bezpiecznego przelotu nad przeszkodami terenowymi. | Akceptacja działań profilaktycznych wykonanych przez użytkownika SP. | Nie określono. | Nie wymaga dalszych działań. |
2022/5129 Szybowiec, SZD-51-1 „Junior” | W | Błąd w technice pilotażu polegający na nieumiejętnym utrzymaniu równowagi podłużnej szybowca i niewłaściwym poprawianiu kangura w początkowej fazie startu za wyciągarką. | Akceptacja działań profilaktycznych wykonanych przez użytkownika SP. | Nie określono. | Nie wymaga dalszych działań. |
2022/7286 szybowiec, SZD-48A Jantar Std. 2 | PI | Potrącenie i odblokowanie przez pilota prawej dźwigni blokowania osłony kabiny podczas przestawiania do przodu dźwigni wypuszczania podwozia, co spowodowało powstanie szczeliny między osłoną kabiny a kadłubem. | Nie zaproponowano. | Nie określono. | Nie wymaga dalszych działań. |